Asiakastarinat 2018-10-02T10:06:30+00:00

Mitä asiakkaamme sanovat Topaasia® – peleistä?

Nyt on pakko suositella 100 % vilpittömästi! Oletko osa jotain tiimiä? Vastaatko tiimin ja sen ihmisten kehittymisestä? Meneekö suurin osa palavereista käytännön tulipalojen ratkomiseen ja aikaa hedelmälliselle keskustelulle on liian vähän? Olisiko siistiä, jos pystyisitte puolessa tunnissa kaivamaan yhteiset kehittymisalueet, kipupisteet ja vahvuudet tapetilla – yhteisymmärryksessä?

gälliwasheren intohimolla kehittämät Topaasia-pelit on tehty juuri tätä varten. Eri aihealueiden pelien sisältö on luotu yhdessä huippuorganisaatioiden kanssa. Korttipelin muotoon rakennettu sessio on kaikenlisäksi viihdyttävää.

Suosittelen erittäin isosti tilaamaan työpaikallenne pari kolme pakkaa tärkeiksi koetusta aiheista (myynti, markkinointi, asiakaskokemus, lean…) ja aloittamaan seuraavat tiimipalaverit tai johtoryhmät pelin kautta.

Muutaman satasen investointi maksaa itsensä takaisin kymmenkertaisena kun oivallatte puolituntisen jälkeen siirtää fokuksen oikeisiin asioihin.

Johannes Karjula, Suomen Asiakaskokemukset Oy

Olemme käyttäneet pelejä korvaamaan ison osan vanhasta kehityskeskustelumallistamme. Jokaisen projektin alussa projektiryhmä kokoontuu projektistarttiin, jossa käydään pelin avulla läpi kunkin tiimin jäsenen omia toiveita ja huolia projektiin liittyen. Peli nostaa erinomaisesti esiin etenkin erilaisia riskejä projektin kannalta – näin pystymme henkilöstötiimissä tunnistamaan jo ennakkoon hyvinvointia mahdollisesti uhkaavat tekijät. Seuraamme toiveiden etenemistä ja riskien toteutumista säännöllisesti koko projektin ajan

.

Peli helpottaa tiimin keskustelua ja ohjaa puhumaan niin projektin toimintatavoista, käytänteistä, haasteista kuin onnistumisistakin. Pelin varjolla vaikeitakin aiheita on helpompi nostaa esiin. Lisäksi jokainen tiimin jäsen pääsee pelatessa tasapuolisesti ääneen. Palaute on ollut työntekijöiltämme positiivista ja projektistartit onkin arvioita hyödyllisiksi lähes jokaisella pelikerralla.

Lue Johannan ja Vincitin koko asiakastarina täältä.

Johanna Pystynen, Vincit Oy

Kaiken kaikkiaan keskeinen juttu oli uudenlainen ja hyvin osallistava tapa saada koko henkilöstö mukaan strategiatyöhön pohtimaan niitä vaikuttavia asioita, jotka ratkaisevat sen, miten tämän tämän toimialan yritys pärjää tulevaisuudessa. Saimme nopeassa ajassa aika laajan katsannon erilaisten ihmisten ajatuksia suunnattua sen asian äärelle. Mielestäni tulos mitä lyhyessä ajassa saatiin koko porukalla aikaiseksi, oli erittäin hyvä ja auttaa meitä hahmottamaan tilannetta eteenpäin.

Suosittelen! Pelaaminen oli hieno, oikein innostava ja positiivinen kokemus. Kaikki heittäytyivät hyvin hommaan mukaan.

Lue Heikin ja Berggrenin koko asiakastarina täältä

Heikki Kinnunen, Berggren Oy

Haluan korostaa, että tämä on auttanut tuomaan tiimin eri jäsenten äänet tasapuolisesti esille ja se on ollut minulle henkilökohtaisesti todella tärkeä asia. Fasilitoidussa keskustelussa opitaan yhdessä niin käsiteltävistä asioista kuin toisistamme kun kaikkien kannat tulevat kuulluksi. Erityistä kiitosta antaisin myös siitä, että peli auttaa viemään katseen enemmän ja enemmän asiakkaaseen. Keskitytään asiakkaan palvelemiseen ja toiminnan kehittämiseen. Ei pyritä kerralla ratkaisemaan kaikkea, vaan yksi asia kerrallaan lähdetään pieninä askelina parantamaan maailmaa.

Moni tiimiläinen on antanut erikseen kiitosta, että “nämä ovat ihania terapiatunteja.” Pelisessio on turvallinen ympäristö päästää höyryjä pihalle ja heittää hurjiakin ideoita ilmaan. Avoin ilmapiiri luo luottamusta ja toisinaan saadaan kissojakin pöydälle.

Lue Maijun ja Solteqn koko asiakastarina täältä.

Maiju Niinivirta, Solteq Oyj

Peli herätti meidät huomaamaan, miten monia asioita meidän tulisi kehittää. Se pakotti meidät valitsemaan tärkeimmän asian eli Topaasian. Löysimme nopeasti asiat, jotka estävät ja edistävät sen toteutumista. Ja mikä tärkeintä, onnistuimme määrittelemään miten ratkaisemme Topaasian.

Suosittelemme Topaasia korttipeliä lämpimästi! Olemme käyttäneet sitä kahdessa erilaisessa työyhteisössä, joissa molemmissa on sekä nopeita päättäjiä, että enemmän pohdiskelevia ihmisiä. Pelin avulla onnistuimme kiteyttämään tärkeimmän asian nopeasti ja löysimme tavan ratkaista sen. Kuten useampikin pelaajista ensimmäisessä pelissä totesi: ”Aivan mahtavaa!”

Susanna Paloheimo, Fredman Group Oy

Topaasia-pelit ovat paras näkemäni tapa toteuttaa laadukas ja tavoitehakuinen keskustelusessio ilman ulkopuolista fasilitaattoria. Pelin kysymykset ja tarjolla olevat vaihtoehtokortit ohjaavat keskustelun nopeasti oikeiden teemojen äärelle, ja pakottavat kirkastamaan olennaisen. Käytän peliä säännöllisesti niin oman tiimini kuin tukemieni tiimien johtamisen työkaluna.

Juho Toivola, Rekrytointi- ja henkilöstöpäällikkö, Elisa Oyj

Topaasia paljastaa tuntemattomat kipupisteet pelaamisen ja siitä syntyvän keskustelun kautta. Tärkeimmät asiat nousevat esille ja turhemmat jäävät taka-alalle. Pelaamisesta jäi parempi kokemus ja tulos kuin yhdestäkään konsulttipalaverista.

Markus Nieminen, dynamo&son

Pelasimme peliä kolmessa ryhmässä tarkoituksenamme hakea sellaisia asioita, joita meidän tulisi toiminnassamme kehittää, jotta menisimme eteenpäin ja saisimme nostettua fiilistä. Peli oli hyvä keino saada aikaiseksi keskustelua eri teemoista ja kaikki pääsivät hyvin ääneen ja vaikuttamaan. Oli vähän yllättävääkin miten samoja asioita ryhmissä nousi tärkeäksi ja olemme tehneet pelin tuloksena muutoksia käytäntöihimme esim. myynnin kokouksen sisältöön ja teemoittamiseen kuukauden sisällä.

Pelaaminen on loistava keino osallistaa kaikki keskusteluun ja miettimään asioita. Myös intoa oli sillä puheensorina pelin aikana oli melkoinen.

Jarmo Lönnfors, HR4 Group Oy

Pelissä on hyvä, että huolellisesti valitut aiheet korteissa pitävät keskustelun tason väkisin korkeana. Pelaaminen on minusta innostava tapa löytää konkreettisia kehityskohteita ja luoda yhteistä kieltä asiakaskokemuksen kehittämiseen.

Heikki Ilvessalo, Castrén & Snellman Oy

Topaasia-pelit onnistuivat yllättämään meidän markkinointitiimin useassa asiassa.

Tirskahtelimme 60 minuutin ohjeistetulle peliajalle ja arvelimme, että aikaa on varattava luonnollisesti enemmän. Kun olimme keskustellen käyneet läpi yli 20 aihepiiriä, identifioineet niistä tärkeimmät ja luoneet yhdessä kehitystoimenpiteet ongelmien poistamiseksi, oli aikaa kulunut ensimmäisellä pelikerralla 58 minuuttia

Topaasia-pelit eivät todellakaan ole kökkösosaston mukahyödyllisiä pelejä tai testejä, joista tuloksena jää käteen heikkoa luonnehdintaa yrityksen tilasta ilman konkreettisia kehityssuuntia. Peli ei jätä tilaa ongelmallisten asioiden kiertelylle. Kun kortit pelataan teksti alaspäin ja sekoitetaan jälkikäteen, nousee keskusteluun oikeita asioita, eikä kenenkään tarvitse miettiä, että ”kehtaakohan tätä asiaa nostaa esille”. Peli on rakennettu niin, että tärkeimmät asiat nousevat väistämättä puheeksi.

Parasta pelikokemuksessa oli se, että pelin jälkeen kaikki tiimin jäsenet tunsivat omistajuutta ja vastuullisuutta ongelmien ratkaisemiseksi. Kun tiimissä tai yrityksessä kehitettävät asiat ja toimenpiteet on päätetty yhdessä, eikä niitä ole vanhan koulukunnan tyyliin pakotettu ylhäältä alaspäin, saadaan koko tiimi työskentelemään kohti sujuvampaa työntekoa.

Topaasia-pelit saavat Tovarilta ehdottoman Jatkoon! -kannatuksen.

Joona Kotilainen, Tovari Oy

Retron pitäminen on selkeästi vaikea asia jos sitä ei laiteta kalenteriin. Kun se on siellä, Topaasian avulla sitä odottaa ja saa aikaan harvakseen putoavan kysymyksen toimistolla: “Onhan se retro jo tällä viikolla?”

Retron pelillistäminen on nerokas idea ja toimii myös kokoonpanoissa missä ei ole tarkkaa sprintin määrittelyä. Perinteinen retro Scrumin kauniin viitekehyksen mukaan olisi lähes poikkeuksetta liian raskas toteuttaa ja ei voi sanoa että innostaa osallistumaan. Kun unohdetaan viitekehys ja nostetaan esiin yhteinen toiminta ja kehittymisen tarpeet, saadaan aikaan toivottuja tuloksia. Topaasian avulla retro saa tiimin ajamaan yhteistä etua luonnollisen keskustelun kautta ja auttaa löytämään ne keinot miten omassa työssä voi olla sen piirun verran mukavampaa. Toivoisin että tämä mahtava työkalu löytyisi kaikkien tiimeissä toimivien työkalupakista. Topaasia toimisi upeasti myös muiden viitekehyksien alla toimiessa, ihan pikku ravintolan tyky-päivän ohjelmasta, Länsimetron projektiryhmän viimeiseen retrospektiiviin.

Topaasian avulla ollaan saatu muutettua koko firman käsitys retrosta. Nyt sitä odotetaan ja se pysyy kalenterissa.

Lue Nikon ja City Dev Labsin koko asiakastarina täältä.

Niko Jokinen, City Dev Labs Oy

Topaasia® on auttanut meidän tiimiä löytämään vastauksen kysymykseen ”miksi teemme mitä teemme?”

Jarno Laasala, Rabbit Films Oy

Topaasia on erinomainen tapa kehittää tiimin toimintaa kiireisen arjen lomassa. Pelin menetelmä on selkeästi kehitetty asiakaslähtöisesti ja se auttaakin priorisoimaan asioita erittäin tehokkaalla tavalla!

Käytimme Topaasiaa® tiimipäivissämme kesäkuussa ja kävimme loistavaa dialogia. Peli oli helppo käyttää ja sisältö auttoi menemään suoraan asiaan. Saimme jokaisen äänen kuuluviin sekä erinomaisen lopputuloksen, joista juonsimme tulevat kehityslinjat. Tulemme käyttämään pelejä uudestaan – suosittelen!

Nina Eklund, Head of Corporate Communications, Tieto Oyj

Olemme käyttäneet Topaasia sivistysosaston johtoryhmän ja lukion opettajien kanssa. Pelin avulla lähdimme kartoittamaan tämän hetkisiä vahvuuksiamme ja kehitystyön painopistealuita. Tällaisen strategisen työskentelyn avaajana peli toimi loistavasti. Yhteisömme on valmiiksi hyvin avoin ja keskusteleva, joten pelin pelaaminen käynnistyi mutkattomasti. Pelaamisen avulla saimme nostettua esiin muutamia tärkeitä vahvuuksia sekä kehityskohteita. Aion hyödyntää peliä myös jatkossa palavereissa ja koulutustilaisuuksissa.

Olli Lipponen, Sivistysjohtaja-rehtori, Rautalammin kunta

Topaasia on kuin fasilitaattori ilman erillistä fasilitaattoria. Se saa aikaan erinomaisen keskustelun ja lyhyessä ajassa ryhmä saa valittua tärkeimmän toteutettavan muutoksen. Suosittelen Topaasiaa mihin tahansa ryhmätilanteeseen, jossa halutaan luoda yhteisymmärrys, priorisoida ja sitouttaa ryhmän jäseniä. Toimii loistavasti ainaisten kalvosulkeisten tai kuluneiden fasilitointimenetelmien sijaan. Koska erillistä fasilitaattoria ei tarvita, niin myös ryhmän omistajuus keskustelussa toteutuu paremmin.

Jarkko Vuorikoski, Head of Customer Journey, Danske Finance Oy

Olen käyttänyt Topaasia – pelejä asiakasorganisaatioiden tiimivalmennuksissa ja muutostilanteissa, sekä Tiimiakatemian tiimien valmennuksen tukena. Peleissä päästään nopeasti oikeiden asioiden äärelle kaikki pelaajat osallistavalla tavalla. Peli luo viitekehyksen siitä mistä tiimin pitäisi puhua ja auttaa tiimiä oivaltamaan millaisia asioita pitää käsitellä ja päättää. Suosittelen! Erityisesti tilanteet joissa tarvitaan rakentavaa keskustelua tavoitteisiin liittyvistä näkemyseroista ja yhteisestä suunnasta ovat pelille oivia käyttötilanteita.

Ulla Luukas, Päävalmentaja, Tiimiakatemia

Topaasia-korttipeli on ollut innostava tapa sekä omalle organisaatiollemme että asiakkaillemme pohtia asiakaskokemusta. Peli on auttanut keskustelemaan toiminnasta asiakkaan näkökulmasta ja luomaan yhteisen näkemyksen tärkeimmistä kehityskohteista ratkaisuineen. Kaiken lisäksi pelaaminen on hauskaa!

Sanna Eulenberger, senior marketing manager, HR4 Group Oy
Tilaa Topaasia® – pelejä tästä!

Tai ota yhteyttä!

Aihe